Historie #17

FOTO: Sam Bloxham / FIA Formula E

Formula E-løb, Beijing Kina

Fra Bedstemor And til Formula E

Formula E er de elektriske bilers svar på de konventionelle Formel 1-racerbiler. Siden september 2014 er der blev afholdt 11 Formula E-løb rundt om i verdens storbyer, fra Beijing over Buenos Aires og til London, og det er især et kapløb mellem de store bilproducenter om at udvikle de bedste og hurtigste el-biler.

Og der er behov for biler drevet af el. Vejtransport er samlet set ansvarlig for 17 pct. af verdens CO2-udslip. Og antallet af både personbiler og lastbiler vil vokse i fremtiden.
I dag har de fleste glemt, at nogle af verdens allerførste biler fra slutningen af 1800-tallet blev drevet af elektriske batterier. I 1914 blev den nye Detroit Electric som den første virkelig populære elbil sat i serieproduktion i USA. Selv bilproducenten Henry Ford måtte købe en til sin kone, der ikke ville køre i en af sin mands larmende og osende biler. Men i det lange løb blev den udkonkurreret af de benzindrevne biler, som kunne køre både hurtigere og meget længere på en enkelt optankning. Det sted, hvor den har overlevet længst, er i Anders And-bladene, hvor Bedstemor And fortsat kører rundt i sin Detroit Electric.
I dag er flere bilfabrikker i gang med at udvikle nye fossilfrie modeller og batterityper, som kan erstatte de benzinog dieseldrevne – og stærkt forurenende – biler, vi kender i dag. F.eks. kan den amerikanske elbil Tesla opnå en tophastighed på op til 250 km/t og kan køre over 450 km på en enkelt batteriopladning.
Det største problem er, at elbilerne stadig er dyrere end de konventionelle biler. Samtidig skal der etableres et net af ladestationer over hele verden, ligesom vi i dag har benzinstationer overalt.
I Kina stiger antallet af biler hver år med omkring 25 pct., og der kører allerede mere end 150 millioner biler rundt på de kinesiske veje. Det er kun et spørgsmål om tid, inden Kina vil have en bilpark på størrelse med USA, hvor der er 240 millioner biler.
I Kina er der i dag et mål om at have to millioner elbiler på vejene i år 2020. Men bl.a. med udviklingen af de nye Formula E-biler, er der håb om, at der kan sættes turbo på innovationen og skabes forøget interesse for elbilerne.
Se mere om FormulaE løbene: Fiaformulae.com
FormulaE i London 2015: Standard.co.uk
Artikel om Kinas mål om at have mindst to millioner elbiler på gaderne inden 2020: Jyllands-posten.dk
Se mere om elbilen fra Tesla:Teslamotors.com
000