Historie #15

FOTO AF: Bloomberg / Getty Images

Teplukning, Makaibari Tea Estates, Kurseong Indien

Globale virksomheder vil være grønne

Når vi går i supermarkedet og køber ind, kan vi gøre os umage for at handle på en måde, der belaster klimaet og miljøet så lidt som muligt. Men det kræver, at butikkerne har varer, som er produceret på en måde, der belaster klimaet mindst muligt.

Te-plantagerne på Makaibari Tea Estates på fotoet er et eksempel. De ligger få kilometer fra den nepalesiske grænse i Indiens nordøstlige Darjeeling-distrikt, og teen herfra sælges til hele verden. Den dyrkes efter bæredygtige og biodynamiske principper og med et minimalt udslip af CO2.
Men hvis der virkeligt skal ske noget, skal de store globale virksomheder med ind i kampen. Det er koncerner som Unilever, der er verdens største producent af dagligvarer. Nestlé, som er verdens største producent af mad- og drikkevarer. Og Tesco, der er verdens største supermarkedskæde med over 6.350 butikker over hele Jorden.
Mange af disse kæmpemæssige virksomheder er bevidste om, at de nødvendigvis må gøre noget, og sammen med næsten hundrede andre globale virksomheder har bl.a. Unilever og Nestlé gennem organisationen RE100 forpligtet sig til at arbejde for 100 pct. bæredygtig energi. Både Unilever, Nestlé og Tesco får produceret råvarer over hele verden. Og de har alle nedsat deres samlede udledning af klimagasser trods en forøgelse af produktionen.
Den langsigtede bæredygtighed skal bl.a. ske ved at arbejde for, at deres råvarer blive produceret efter bæredygtige principper. Energien til deres fabrikker, lagre, transportsystemer og butikker skal udnyttes effektivt og bl.a. komme fra sol og vind.
Både Unilevet og Tesco er også gået ind i kampagnen mod madspild. Unilever vil samtidig forbedre levevilkårene for de bønder, som producerer til koncernen. I 2020 vil al deres te – inklusive det kendte mærke Lipton – være bæredygtigt produceret.
Men de globale virksomheder skal dog ikke have lov til at hvile på de grønne laurbær. Det ligget fortsat et langt stykke ude i fremtiden, før vi kan købe 100 pct. klimaneutrale supper, sæber, shampooer, is, kaffe, bouillon osv. fra disse giganter. Derfor er der al mulig grund til, at vi som forbrugere stiller klimakrav til de varer, som vi køber.
Se mere om Unilever: Unilever.com
Se mere om Nestlé: Nestle.com
Se mere om Tesco: Tesco.co

Connie Hedegaard fortæller om at producere mere bæredygtigt.

 

000