Historie #7

FOTO: Stine Norden / Life Exhibitions

Triple-E, Københavns Havn Danmark

Verdens næststørste skib kan genbruges

I sommeren 2015 fik danske Mærsk Lines leveret det sidste af sine 20 nye Triple-E containerskibe. Med en bredde som en 8-sporet motorvej og en længde svarende til fire fodboldbaner er Triple-E verdens mest energi- og klimavenlige containerskib. Og var det ikke fordi, kineserne har lavet et skib, der er blot én meter længere, så ville det også være verdens største skib.

Fra havoverfladen og op til skibets kommandobro er der 62 meter. Det svarer til halvanden gang højden på Rundetårn. Og det kan rumme 18.000 containere med plads til eksempelvis 111 mio. par løbesko eller 36.000 biler.
Satte man alle containere i forlængelse af hinanden, ville de række fra Rådhuspladsen i København og til Storebæltsbroen i Halskov. Stablede man dem oven på hinanden, ville de række over 46 km op i atmosfæren eller mere end fem gange så højt som Mount Everest. Størrelsen betyder noget, for når man kan have mange varer på ét skib, sparer man energi til transport.
På verdensplan transporterer skibsfarten 90 pct. af alle varer, og selv om containerskibe er den mest klima- og energivenlige form for varetransport over lange afstande, så bruger de alligevel meget olie.
Den samlede skibsfart står for ca. 3 pct. af den globale udledning til atmosfæren af CO2, men med Triple-E skibene nedsættes brændstofforbruget med ca. 40 pct., og CO2-udslippet pr. container halveres.
Triple-E står for tre E’er: Economy, Energy og Environment. Skroget er designet som et gammeldags sejlskib, og tilsammen er der brugt 1,2 mio. tons stål til at bygge samtlige 20 skibe, hvilket svarer til 168 Eiffeltårne. Til gengæld vil man takket være en helt ny teknologi kunne genbruge 95 pct. af skibene, når de engang skal skrottes. Det er der god økonomi i. Stål og andre metaller ventes at blive en mangelvare om nogle år, og så er det en fordel at kunne genbruge stålet.
Skibet er så stort, at det ikke kan sejle gennem Panamakanalen, og der eksisterer endnu ikke nogen havn i hverken Nord- eller Sydamerika, som har kapacitet til at modtage det. Derfor er Triple-E i første omgang planlagt til at skulle sejle mellem Asien og Europa. Og samtidig med at de sidste to skibe blev leveret, bestilte Mærsk Line 11 nye og forbedrede og såkaldte 2. generations Triple-E skibe, som vil kunne rumme hver 19.630 containere og koste tilsammen 12,3 mia. kr.
Se mere om Mærsk og Triple-E her: Maersk.com
000